מפעל העפלה:

“העפלה” – הינה כינוי לעלייה לא חוקית (בלתי לגאלית) של יהודי אירופה, לפני ובמהלך מלחמת העולם השניה. ההעפלה החלה בשנת 1934, לאחר שהיטלר עלה לשלטון בגרמניה, ורבים מיהודי גרמניה וארצות אחרות (אוסטריה, צכיה, הונגריה, רומניה, פולין, ויתר ארצות הכיבוש) ביקשו לעלות לארץ ישראל.
ההעפלה נעשתה בעיקר דרך הים, בספינות משא קטנות, ישנות ורעועות שניסו להגיע לחופי הארץ ולהביא אליה בחשאי את פלטת יהודי אירופה.
ממשלת המנדט הבריטי הייתה קובעת מדי שנה מכסה, כמות, של רשיונות עלייה ליהודים, אך מספר זה היה קטן מאוד והגביל בצורה קשה את אפשרויות העלייה לארץ. לאחר עלייתו של היטלר לשלטון הורע מצבם של יהודי אירופה, ואז הוחלט לעקוף את הגבלות העלייה של הבריטים ולהביא יהודים לארץ ישראל ללא רשיונות עלייה בכל דרך שהיא. כך החלה ההעפלה.

אודות סטרומה:

עם התגברות רדיפות היהודים ברומניה בעקבות הדחת המלך וההפיכה הצבאית של הגנרל יון אנטונסקו, גבר הלחץ על התנועה הציונית לארגן אוניות שבעזרתן יוכלו להוציא מעפילים מרומניה. בין האוניות שנרכשו על ידי התנועה הציונית נרכשה גם אוניית “סטרומה”.
במקור, “סטרומה” הייתה אוניה בשם “מקדוניה” שנבנתה ב- 1867, אשר שימשה להובלת בקר בנהר הדנובה. לאחר שיפוץ, “סטרומה” יצאה מנמל קונסטנצה שברומניה, ב-12.12.1941 כשעל סיפונה כ-769 מעפילים. הדוחק היה רב ולא היה על האוניה מזון או ציוד הצלה מספק. תוך זמן קצר המנוע שבק, והאוניה נעצרה מול כף טולזה. צוות האוניה ביקש סיוע מאוניה רומנית חולפת. רב החובל של האוניה הרומנית האחרת – “איסטריה” שלח מכונאי שתקן את המנוע של סטרומה תרומת תשלום שנאסף מהמעפילים.
ב-14.12.1941 “סטרומה” הצליחה להגיע עד פתח הבוספורוס כשהמנוע שלה התקלקל שוב. “סטרומה” נגררה על ידי גוררת תורכית אל תוך נמל קושטה בטורקיה הסמוך לאיסטנבול. בנמל עגנה רחוק משאר האוניות והוטל עליה הסגר. התנאים הסניטרים על האוניה היו קשים והמזון הלך ואזל, אבל ממשלות בריטניה ותורכיה היו נחושות שלא לאפשר את המשך המשא של המעפילים, לא בהפלגה ולא דרך היבשה.
ב-23 בפברואר “סטרומה” נקשרה לגוררת התורכית “אלמדאר” (Alemdar), שהוציאה אותה מהנמל לים השחור, למרות שמנוע האוניה עדיין לא פעל. ב-24 בפברואר עם שחר “סטרומה” הוטבעה על ידי צוללת רוסית שזהתה אותה בטעות כאוניית אוייב. הניצול היחידי היה המעפיל דוד סטוליאר.
במוזיאון אנו מספרים את סיפורה טראגי של “סטרומה” ואת הגורמים שהובילו לטביעתה. כמו כן במוזיאון יש את עדותו המוסרטת של דוד סטולייר הניצול היחיד מהאסון. מלבד סיפורה של “סטרומה”, המוזיאון עוסק בקורבנות של אוניות מעפילים נוספות שטבעו.

ספינות המעפילים בימי מלחמת-העולם השנייה בסדר כרונולוגי:

שם
האנייה

תאריך
יציאה

מספר
נוסעים

מקום
יציאה

הערות

טייגר
היל

1.9.1939

1,417

רומניה

ת”א

רודניצאר
ב’

16.09.1939

371

רומניה

נתניה

נעמי
יוליה

25.09.1939

1,130

רומניה

נתפסה

רודניצאר
ג’

14.11.1939

457

רומניה

נתניה

אוריון

8.01.1940

728

רומניה

 

הילדה

23.01.1940

677

רומניה

 

סקריה

13.02.1940

2,400

רומניה

 

פנצ’ו

מאי
1940

500

רומניה

טבעה
ליד האי
קמיליו

ליברטאד

18.07.1949

700

בולגריה

 

פאסיפיק

1.11.1940

1,100

רומניה

 

מילוס

3.11.1940

671

רומניה

הועברה
לגירוש
בפטריה. לאחר
האסון הורשו
הניצולים
להישאר בארץ.

אטלנטיק

24.11.1940

1,880

רומניה

גורשו
למאוריציוס

סלבדור

דצמבר
1940

325

בולגריה

טבעה
בים השיש
(מרמרה)

דאריאן
ב’

19.3.1941

800

רומניה

 

סטרומה

פברואר
1942

769

רומניה

טבעה
ליד
הבוספורוס

ויטרול

ספטמבר
1942

120

רומניה

 

מילכה
א’

מרס
1944

239

רומניה

 

מריצה
א’

אפריל
1944

224

רומניה

 

מילכה
ב’

מאי
1944

517

רומניה

 

מירצה
ב’

מאי
1944

318

רומניה

 

קזבק

יולי
1944

735

רומניה

 

מורינה

אוגוסט
1944

308

רומניה

 

בולבול

אוגוסט
1944

410

רומניה

 

מפקורה

אוגוסט
1944

394

רומניה

טבעה
בים השחור

צלאח
א-דין

נובמבר
1944

547

רומניה

 

טאורוס

דצמבר
19444

958

רומניה

 

דארין

1941-1942

1000

יוגוסלביה

נרצחו
על ידי
הנאצים