מפעל העפלה:
“העפלה” – הינה כינוי לעלייה לא חוקית (בלתי לגאלית) של יהודי אירופה, לפני ובמהלך מלחמת העולם השניה. ההעפלה החלה בשנת 1934, לאחר שהיטלר עלה לשלטון בגרמניה, ורבים מיהודי גרמניה וארצות אחרות (אוסטריה, צכיה, הונגריה, רומניה, פולין, ויתר ארצות הכיבוש) ביקשו לעלות לארץ ישראל.
ההעפלה נעשתה בעיקר דרך הים, בספינות משא קטנות, ישנות ורעועות שניסו להגיע לחופי הארץ ולהביא אליה בחשאי את פלטת יהודי אירופה.
ממשלת המנדט הבריטי הייתה קובעת מדי שנה מכסה, כמות, של רשיונות עלייה ליהודים, אך מספר זה היה קטן מאוד והגביל בצורה קשה את אפשרויות העלייה לארץ. לאחר עלייתו של היטלר לשלטון הורע מצבם של יהודי אירופה, ואז הוחלט לעקוף את הגבלות העלייה של הבריטים ולהביא יהודים לארץ ישראל ללא רשיונות עלייה בכל דרך שהיא. כך החלה ההעפלה.
אודות סטרומה:
עם התגברות רדיפות היהודים ברומניה בעקבות הדחת המלך וההפיכה הצבאית של הגנרל יון אנטונסקו, גבר הלחץ על התנועה הציונית לארגן אוניות שבעזרתן יוכלו להוציא מעפילים מרומניה. בין האוניות שנרכשו על ידי התנועה הציונית נרכשה גם אוניית “סטרומה”.
במקור, “סטרומה” הייתה אוניה בשם “מקדוניה” שנבנתה ב- 1867, אשר שימשה להובלת בקר בנהר הדנובה. לאחר שיפוץ, “סטרומה” יצאה מנמל קונסטנצה שברומניה, ב-12.12.1941 כשעל סיפונה כ-769 מעפילים. הדוחק היה רב ולא היה על האוניה מזון או ציוד הצלה מספק. תוך זמן קצר המנוע שבק, והאוניה נעצרה מול כף טולזה. צוות האוניה ביקש סיוע מאוניה רומנית חולפת. רב החובל של האוניה הרומנית האחרת – “איסטריה” שלח מכונאי שתקן את המנוע של סטרומה תרומת תשלום שנאסף מהמעפילים.
ב-14.12.1941 “סטרומה” הצליחה להגיע עד פתח הבוספורוס כשהמנוע שלה התקלקל שוב. “סטרומה” נגררה על ידי גוררת תורכית אל תוך נמל קושטה בטורקיה הסמוך לאיסטנבול. בנמל עגנה רחוק משאר האוניות והוטל עליה הסגר. התנאים הסניטרים על האוניה היו קשים והמזון הלך ואזל, אבל ממשלות בריטניה ותורכיה היו נחושות שלא לאפשר את המשך המשא של המעפילים, לא בהפלגה ולא דרך היבשה.
ב-23 בפברואר “סטרומה” נקשרה לגוררת התורכית “אלמדאר” (Alemdar), שהוציאה אותה מהנמל לים השחור, למרות שמנוע האוניה עדיין לא פעל. ב-24 בפברואר עם שחר “סטרומה” הוטבעה על ידי צוללת רוסית שזהתה אותה בטעות כאוניית אוייב. הניצול היחידי היה המעפיל דוד סטוליאר.
במוזיאון אנו מספרים את סיפורה טראגי של “סטרומה” ואת הגורמים שהובילו לטביעתה. כמו כן במוזיאון יש את עדותו המוסרטת של דוד סטולייר הניצול היחיד מהאסון. מלבד סיפורה של “סטרומה”, המוזיאון עוסק בקורבנות של אוניות מעפילים נוספות שטבעו.
ספינות המעפילים בימי מלחמת-העולם השנייה בסדר כרונולוגי:
שם | תאריך | מספר | מקום | הערות |
טייגר | 1.9.1939 | 1,417 | רומניה | ת”א |
רודניצאר | 16.09.1939 | 371 | רומניה | נתניה |
נעמי | 25.09.1939 | 1,130 | רומניה | נתפסה |
רודניצאר | 14.11.1939 | 457 | רומניה | נתניה |
אוריון | 8.01.1940 | 728 | רומניה |
|
הילדה | 23.01.1940 | 677 | רומניה |
|
סקריה | 13.02.1940 | 2,400 | רומניה |
|
פנצ’ו | מאי | 500 | רומניה | טבעה |
ליברטאד | 18.07.1949 | 700 | בולגריה |
|
פאסיפיק | 1.11.1940 | 1,100 | רומניה |
|
מילוס | 3.11.1940 | 671 | רומניה | הועברה |
אטלנטיק | 24.11.1940 | 1,880 | רומניה | גורשו |
סלבדור | דצמבר | 325 | בולגריה | טבעה |
דאריאן | 19.3.1941 | 800 | רומניה |
|
סטרומה | פברואר | 769 | רומניה | טבעה |
ויטרול | ספטמבר | 120 | רומניה |
|
מילכה | מרס | 239 | רומניה |
|
מריצה | אפריל | 224 | רומניה |
|
מילכה | מאי | 517 | רומניה |
|
מירצה | מאי | 318 | רומניה |
|
קזבק | יולי | 735 | רומניה |
|
מורינה | אוגוסט | 308 | רומניה |
|
בולבול | אוגוסט | 410 | רומניה |
|
מפקורה | אוגוסט | 394 | רומניה | טבעה |
צלאח | נובמבר | 547 | רומניה |
|
טאורוס | דצמבר | 958 | רומניה |
|
דארין | 1941-1942 | 1000 | יוגוסלביה | נרצחו |